søndag den 18. oktober 2009

Fooooooood!




Fredagens dinner...HAPS HAPS!

Katrine har bedt om opskriften på salaten, så here it is;-)

Rødbede/æbleesalat:

ca. 2-3 rødbeder
2-4 gulerøder
1 stort æble
evt. en avocado
sesamfrø
olivenolie
hvidlød
citronsaft
salt & peber
evt. lidt spidskommen og stødt koriander
tamari(soyasauce)
tahin (sesamsmør, og kan godt udelades)

Skær rødbeder, gulerødder, avocado og æbler i rimelig tykke skiver/strimler, og lav derefter dressingen af lidt olivenolie, citron, hvidløg, en stor spsk. tahin, 1-2 spsk. tamari (soyasauce), salt og peber, og evt. stødt koriander og spidskommen. Rist sesamfrøene på panden indtil de begynder at poppe lidt. Tilsidst blander du så dressingen med grøntsagerne, og hælder sesamfrøene henover. Miks det hele godt sammen. Og tadaa... så har du en lækker vintersalat med gode sunde rodfrugter samt sunde fedtsyrer:-)

17 kommentarer:

  1. Hold da op, hvor ser det LÆKKERT ud!
    Mhmmmm!

    SvarSlet
  2. MOMO: Mmm.. ja det var det også. Sig til, hvis du skal have opskrift på noget:-)

    Mener at jeg allerede har lagt opskriften ud på falafler og "romkugler" her på bloggen(se under etikt: mad,hvis det er), men tror ikke salaten.. så sig til, hvis det er;-)

    God søndag.

    Mvh.
    Charlotte

    SvarSlet
  3. Haha... hej Katrine:-)

    Godt jeg ligger opskriften ud på bloggen. 5-10min. så skulle den gerne ligge der... :-)

    SvarSlet
  4. Det lyder godt nok lækkert :-)!

    SvarSlet
  5. Alexandra: Ja den er rigtig lækker den salat, og super god til her om vinteren, hvor man tit har lyst til lidt mere tung mad, for rodfrugter såsom rødbede og gulerod mætter altå noget mere end salatblade:-)

    SvarSlet
  6. Koger du egentlig rødbederne og gulerødderne?
    Og det er jo også super sundt ;-)!
    Man burde spise langt flere rødbeder!

    SvarSlet
  7. Alexandra: Nej jeg koger dem ikke:-) Det kan man jo godt gøre, hvis man hellere vil have dem lidt blødere i det, men jeg kan personligt bedst lide dem hele sprøde:-)

    Ja rødbeder er en skøn og sund rodfrugt! ;-)

    SvarSlet
  8. Tak for inspiration og opskrifter. Har gjort kort proces og printet dem alle ud - Tjek! Så er der ingen undskyldning for ikke at lave god mad :)

    SvarSlet
  9. Hald: Ejj hvor er du god. Ihh det gør mig helt glad. :-) Du må endelig sige til, hvis der er noget du ikke forstår i opskrifterne, eller vil vide hvor meget jeg bruger af ditten eller datten, for jeg ved jo godt at jeg ikke er helt præcis, fordi jeg laver det meste ud fra mit eget hovede og ikke en opskrift. :-)

    Så råb endelig højt.

    Mvh.
    Charlotte

    SvarSlet
  10. Uden at lyde for stalker agtig, men jeg ELSKER at du lægger madindlæg ind - elsker elsker elsker....

    Det skiller dig også ud fra de andre (det gør din stil også)

    Så thumbs up herfra!

    SvarSlet
  11. Anonym: Du lyder da slet ikke stalker agtig:-) men derimod glæder du mig rigtig meget, når du siger det:-) Jubii... så vil jeg da med glæde blive ved med at dele ud af mine opskrifter:-)

    Mvh.
    Charlotte

    SvarSlet
  12. Hvor er du sød Charlotte :) Jeg giver lyd, hvis jeg ikke kan få det til at fungere. Glæder mig til at prøve nogle af opskrifterne.
    hilsen den sultne ;-)

    SvarSlet
  13. Tak tak tak Charlotte - jeg ser en kogebog for mig engang. Du ved, når du er rig og berømt, og som pensioneret model og stadig aktiv skuespiller får lyst til at igangsætte nye projekter ;)

    SvarSlet
  14. Hald: Ja gør det:-)

    Katrine: Hahaha... hvor er du skæg;-) Det kunne jeg også godt se for mig:-)- man har vel lov at drømme lidt...

    Lad os håbe det kan blive til virkelighed en dag. Min egen lille kogebog:-) - og det med rig lyder heller ikke helt tosset;-)

    God aften.

    Mvh.
    Charlotte

    SvarSlet